Topp 7 Filmer Genom Tiderna

Som många kanske redan vet är jag lite av ett film-freak, så jag tänkte att jag skulle knåpa ihop en lista över dom sju absolut bästa filmerna genom tiderna. Detta visade sig vara väldigt svårt med tanke på att det finns så otroligt mycket bra filmer och det kommer bara fler hela tiden.
Listor är jag riktigt bra på, så det hade varit lättare att sätta ihop en lista över bästa Chick Flick-filmerna, bästa Action-filmerna eller bästa Serierna men det får bli ett annat projekt. Det tog mig lite tid att komma på vilka sju jag tycker är bäst av alla som finns, men jag har lyckats hitta min lista och det är filmer som verkligen har berört mig på ett speciellt sett, filmer som man alltid bär med sig ett minne av...


 1:a Bravheart
 
 
 
 Genre: Drama, Romantik

 Regissör: Mel Gibson

 Producent: Mel Gibson, Alan Ladd JR, Bruce Davey

 Manus: Randall Wallace

 Skådespelare: Mel Gibson, Sophie Marceau, Patrick 
 McGoohan m.fl.
 
 År: 1995

















Filmen utspelar sig i 1200-talets Skottland. Man får följa William Wallace i sin kamp om frihet efter att hans fru har blivit överfallen och mördad av engelska trupper. Detta leder till ett långt och kallblodigt krig mellan skottarna och engelsmännen.

Vad kan man säga om Braveheart.. Första gången jag såg den blev jag helt tagen över hur mäktig kärlek verkligen kan vara, att kärleken kan få en människa att bli kapabel till i stort sett vad som helst. Jag älskar filmen på så otroligt många sett, naturen runt omkring, charmen med hur man levde under 1200-talet, musiken och såklart kampen om friheten och hämden på den stora kärleken som man får följa. 
Många tårar har fallit till den här filmen vill jag lova!


 2:a Dirty Dancing



 Genre: Drama, Musik, Romantik

 Regissör: Emile Ardolino

 Producent: Linda Gottlieb

 Manus: Eleanor Bergstein

 Skådespelare: Patrick Swayze, Jennifer Grey,
 Jerry Orbach, Cynthia Rhodes m.fl. 

 År: 1987
















Året är 1963, och Frances "Baby" Houseman följer med sina föräldrar och äldre syster till ett pensionat i Catskillbergen i New York där dom ska spendera sin sommar. Hon känner att hon inte riktigt passar in bland alla äldre människor och allt lekande runt omkring. Men en kväll hör hon musik från ett ställe som hon bestämmer sig för att kolla upp, vilket visar sig vara ett hemligt dansställe där dom bara dansar sexiga och heta danser. Det är där hon träffar den betydligt äldre Johnny Castle, som visar sig komma att förändra hela hennes sommar.

Man var ju verkligen inte gammal när man såg den här filmen första gången. Jag var nog runt 9 år och låg hemma och var sjuk väldigt länge, jag minns att jag hade sett nästan varje film vi hade i skåpet och sen hittade jag en VHS kasset utan etikett och satte i den i videon. Jag blev helt såld redan efter första gången jag såg den. Sen berättade jag för mamma om vilken bra film jag hade hittat, och hon fick nog lite smått panik och menade på att jag var för liten för att se sådana filmer. Men efter den dagen blev Dirty Dancing min och mammas film, och jag ljuger nog inte om jag säger att vi tillsammas har sett den 20 gånger.


 3:a Schindler´s List



 Genre: Drama

 Regissör: Steven Spielberg

 Producent: Branko Lustig, Gerald R. Molen,
 Steven Spielberg

 Manus: Steve Zallian

 Skådespelare: Liam Neeson, Ben Kingsley,
 Ralph Fiennes, Caroline Goodall m.fl.

 År: 1993















Schindler´s List är en verklighetsbaserad film som utspelar sig under Andra Värdskriget. Den är inspelad i svartvitt för att få den att kännas lite mer som en dokumentär. Filmen handlar om affärsmannen och kvinnotjusaren Oscar Schindler, även medlem i det tyska nazistpartiet. Han åker till Polen för att bli chef över ett judiskt företag, och hans ända tanke från början är att tjäna pengar, men det visar sig att han i slutänden lyckas rädda livet på över 1100 judar. 

Många filmer och dokumentärer har man sett om just Andra Världskriget, detta är ett krig som verkligen har satt sig inom mig. Men av allt man har lyckats se så måste jag säga att Schindler´s List är den bästa filmen i alla fall. Den är oerhört gripande på många sett, och har i alla fall gett mig hemska minnesbilder för livet. Man kan liksom inte föreställa sig vad människorna på den här tiden fick genomlida. Det här är verkligen en film som alla människor måste se någon gång under sin livstid, så är det bara! 


 4:a The Notebook



 Genre: Drama, Romantik

 Regissör: Nick Cassavetes

 Producent: Lynn Harris, Mark Johnson

 Manus: Jeremy Leven

 Skådespelare: Ryan Gosling, Rachel McAdams, 
 James Garner, Gena Rowlands m.fl.

 År: 2004


















Berättelsen om Allie Hamilton och Noah Calhoun utspelar under året 1946. Dom träffas under en sommar och blir stormande förälskade i varandra. Detta är något som Allies föräldrar inte är så glada åt med tanke på att Noah kommer från en fattig familj, och Allie från en rik familj. Men det hindrar inte deras kärlek, dom spenderar dag som natt med varandra under hela sommren och när sommaren sedan är slut är det dags för Allie att lämna Seabrook för att börja college i New York. Men efter några år korsas deras vägar åter igen och trots att Allie är förlovad med en annan man kan dom inte släppa taget om varandra och deras kärlek.

Det här är den absolut underbaraste kärlekshistorien som någonsin gjorts. Man blir liksom kär i deras kärlek till varandra. Det är gåshud, pirr i magen och tårar genom hela filmen. Man kan se den om och om igen utan att tröttna. Jag tror att det är den här sortens kärlek som alla tjejer drömmer om att få uppleva...


 5:a American History X



 Genre: Drama, Thriller

 Regissör: Tony Kaye

 Producent: John Morrissey

 Manus: David McKenna

 Skådespelare: Edward Norton, Edward Furlong,
 Stacy Keach, Beverly D'Angelo m.fl.

 År: 1998
















Bröderna Derek och Danny mister sin far i ett skottdrama med svarta inblandade, vilket leder Derek in i den nynazistiska rörelsen. När det sedan inträffar ytterligare ett skottdrama där Derek är inblandad och dödar en svart man hamnar han i fängelse. Fängelset förändrar Derek och han inser att han har valt fel väg i livet. När han sedan blir frisläppt så har hans yngre bror gått vidare i hans tidigare fotspår och Derek försöker göra allt för att få honom på rätt väg igen.

Det här är en film som jag aldrig riktigt har kunnat släppa, den är väldigt gripande och förmodligen många människors vardag vilket får än att tänka till lite extra. Den har satt sina spår i mig helt enkelt och säkert i många andra också...


 6:a Changeling



 Genre: Thriller

 Regissör: Clint Eastwood

 Producent: Clint Eastwood, Brian Grazer,
 Ron Howard, Robert Lorenz

 Manus: J. Michael Straczynski

 Skådespelare: Angelina Jolie, Jason Butler Harner,
 Jeffrey Donovan, John Malkovich

 År: 2008

















En fängslande och sann berättelse i Los Angeles år 1928, om den ensamstående mamman Christine Collins vars son en dag försvinner spårlöst när hon är på arbetet. Christine ger aldrig upp sökandet på sin son och en dag 5 år senare återförenar polisen mor och son igen. Men det finns ett problem, det är inte rätt pojke. Men Christine vägrar att ge upp, och kämpar för att få fram sanningen om sin son. En värld av korruption avslöjas och väcker ett intresse som får hela Los Angeles att förändras...

Jag har bara sett den här filmen en gång och det var på bio, men det var den mest gripande och förvånande historia som jag någonsin hört talas om. Jag, min sambo, min bror och hans tjej gick på den. Ingen sa något under hela filmen, och när den var slut och biosalongen lystes upp vände vi oss bara om och kollade på varandra helt chockade utan att säga ett ord. När vi kom ut sa vi allihopa, "Shit, den var jobbig! Förmodligen det värsta man sett någon gång..." Egentligen vet jag inte hur den kunde hamna på min topp 7 lista, för jag kommer nog förmodligen aldrig att orka se den igen, men jag kan inte glömma den. Jag har aldrig blivit så tagen av en film någon gång som jag blev av Changeling. Jag finner inga ord faktiskt...


 7:a Stolthet & Fördom



 Genre: Drama

 Regissör: Joe Wright

 Producent: Tim Bevan, Eric Fellner,
 Paul Webster

 Skådespelare: Keira Knightley, Matthew McFadyen,
 Brenda Blethyn, Donald Sutherland m.fl.

 År: 2005

















En film om dom fem systrarna Bennet som växer upp i 1700-talets England och med ett enda mål i livet, att hitta en man att gifta sig med. När den förmögne Mr Bingley hyr ett av grannskapets gods och flyttar in i området blir alla vilda av förtjusning, framför allt Mrs Bennet som ser sin chans att gifta bort en av sina döttrar. Mycket riktigt blir Mr Bingley intresserad av den äldsta dottern Jane. Mindre populär är Mr Bingleys vän Mr Darcy som visar sig vara både präktig och för stolt. Elisabeth avskyr honom och detta visar sig leda till både det ena och det andra...

Jag är tokig i alla Jane Austens filmer och jag måste nog säga att jag tycker om dom äldre versionerna som gjorts i TV-serie något bättre, men det här skulle ju vara en lista om filmer så..
Underbara 1700-talet, jag älskar hur Jane Austen lyckas presentera alla karaktärer, det underbara landskapet runt omkring, alla vackra byggnader, kläderna dom hade och sättet dom pratar på. Jag älskar allt, och Stolthet och Fördom är helt klart favoriten av alla hennes filmer!


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Åh måste ta och se The notebook snart asså :)

2010-07-02 @ 22:36:47
URL: http://stockholmsflickans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0